جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

digikala MAG

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

20 کتاب قدرت نه گفتن برای بچه ها

یکی از چالش‌های بزرگی که بسیاری از ما با آن روبرو هستیم، توانایی نه گفتن نداریم. این یک مهارت حیاتی است که نیاز است در زندگی روزمره خود به کار ببریم، چرا که نداشتن آن می‌تواند به قیمت سنگینی برایمان تمام شود، در حالی که یادگیری آن می‌تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد.

واژه «نه» می‌تواند برای بسیاری از ما ناراحت‌کننده باشد، چرا که هم گفتن و هم شنیدن آن می‌تواند دشوار باشد. با این حال، ما نمی‌توانیم همواره به خواسته‌های دیگران پاسخ مثبت دهیم، و این اهمیت یادگیری مهارت نه گفتن را دوچندان می‌کند. بسیاری از ما در سن بزرگسالی به سر می‌بریم و همچنان این مهارت را نیاموخته‌ایم، که بخشی از آن به نحوه تربیت ما بازمی‌گردد. اگر به شیوه‌ای متفاوت تربیت می‌شدیم، شاید راحت‌تر می‌توانستیم بر تردید خود غلبه کرده و «نه» بگوییم. در این نوشتار، ما به بررسی روش‌های آموزش مهارت نه گفتن به کودکان خواهیم پرداخت. با ارائه چند نکته کلیدی و راهنمایی برای آموزش و پرورش مناسب، هدف ما این است که فرزند شما به فردی با پتانسیل موفقیت بیشتر تبدیل شود.

معرفی بهترین کتاب های قدرت نه گفتن برای کودکان

کتاب من می توانم با صدای بلند بگویم نه

معرفی کتاب:

وقتی مواقعی پیش می‌آید که لئا احساس ناراحتی می‌کند؛ مانند زمانی که یان عصبانی می‌شود یا خانم دایشمان، همسایه، می‌خواهد او را بغل کند، یا حتی زمانی که عمو مایر او را روی زانویش می‌نشاند، لئا باید چگونه عمل کند؟

لئا یاد می‌گیرد که در این مواقع، احترام به خود را حفظ کرده و به صدای بلند و با اعتمادبه‌نفس «نه» بگوید. این کتاب دوم از مجموعه مهارت‌های خود مراقبتی است و کتاب‌های دیگر این مجموعه نیز شامل عناوینی مانند “من با هر کسی نمی‌روم”، “من که گم نمی‌شوم”، “من می‌توانم قوی باشم” و “به من دست نزن” می‌شوند. این کتب با هدف آموزش مهارت‌های مهم در مواجهه با مواقع مختلف و تقویت اعتماد به نفس در کودکان نگاشته شده‌اند.

کتاب بلند بگو نه!: آموزش درباره‌ی اندام‌های خصوصی بدن از زبان کودکی به کودک دیگر

معرفی کتاب:

“مراقبت از اندام‌های خصوصی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین آموزش‌های تربیتی است که می‌تواند به سلامت روحی و جسمی کودک شما در آینده کمک ارزنده‌ای کند. در کتاب “بلند بگو نه!” (I Said No) که نوشته‌ی زک کینگ (Zack King) و کیمبرلی کینگ (Kimberly King) است و تصویرگری آن را سو راما برعهده داشته، مطالبی مفید درباره‌ی مراقبت از بدن و نحوه‌ی برخورد صحیح با موقعیت‌های خطرناک خواهید خواند.

این کتاب به شما کمک می‌کند تا اندام‌های خصوصی‌تان را بهتر بشناسید و با درک موقعیت‌های پرخطری که ممکن است منجر به آزار جنسی شوند، از خودتان محافظت کنید. در واقع، در این اثر رفتارهایی که در شرایط بحرانی باید از خودتان نشان دهید، به‌طور واضح و شفاف توضیح داده شده و تکنیک‌های ساده‌ی کتاب کمک می‌کند آرامش روحی و جسمی خود را حفظ کنید.

از موضوعات مهمی که در این کتاب می‌خوانید باید به تشخیص رفتار مناسب و نامناسب، نحوه‌ی برخورد با رشوه و تهدید افراد غریبه یا آشنا، شیوه‌های درخواست کمک از دیگران در مواقع خطر و چگونگی روبه‌رو شدن با احساس گناه و شرمندگی اشاره کرد.”

کتاب کتاب نه یعنی نه

معرفی کتاب:

«نه یعنی نه!» کتاب تصویری کودکانه‌ای است درباره دختر بچه‌ای توانمند که صدای بسیار قوی و واضح در همه مسائل، به‌ویژه مسائل مربوط به بدن و مرزهای شخصی‌اش دارد. این کتاب برای کودکان 3 تا 9 سال قابل خواندن است. این سکوی پرشی برای بحث در مورد انتخاب کودکان و حقوق آنها است. «یادداشت برای خواننده» در ابتدای کتاب و «سوالات بحث» در صفحات پایانی، این بحث ضروری را راهنمایی و تقویت می‌کند.

بسیار مهم است که به فرزندان ما از سنین بسیار پایین آموزش داده شود که در مورد حقوق خود – به ویژه در مورد بدن خود – صدای واضح و قوی داشته باشند. به این ترتیب، آن‌ها این اعتماد به‌نفس را خواهند داشت که وقتی ناراضی هستند یا در هر موقعیتی احساس ناراحتی می‌کنند، صحبت کنند. یک صدای قوی و با اعتماد به نفس در کودکی به یک صدای قوی و با اعتماد به نفس قبل از نوجوانی، نوجوان و بزرگسال تبدیل می‌شود.

کتاب کجا بگم نمیشه

معرفی کتاب:

در این مجموعه کتابچه‌های بالینی، هر کتاب به یکی از مفاهیم یا رفتارهای مهمی اختصاص دارد که می‌خواهیم کودکان‌مان از آنها آموزش ببینند. موضوعاتی همچون صبر، عذرخواهی و دلجویی، تصمیم‌گیری درست و دیگر مهارت‌های مهم در زندگی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نویسنده در هر مجلد از این مجموعه، با استفاده از زبان شعر و روایت موثر، تلاش می‌کند تا مفهوم مورد نظر را در ذهن کودکان به تدریج القا کند. او از موقعیت‌هایی که کودکان با آنها آشنا هستند و در زندگی روزمره‌شان تجربه کرده‌اند، بهره می‌برد تا ارتباط نزدیک‌تری با مخاطبان خود برقرار کند.

کتاب بگو نه

معرفی کتاب:

این کتاب به شما نشان می‌دهد که «نه» گفتن یک مهارت مهم است و چگونه می‌توانید به دوستانتان بگویید که درخواستشان را قبول نمی‌کنید. یادگیری این مهارت به شما کمک می‌کند تا حد مرزهای شخصی‌تان را حفظ کنید و از احساسات ناخوشایند ناشی از ترس از رد کردن درخواست‌های دیگران جلوگیری کنید. کتاب با راهنمایی‌ها و نکاتی به شما کمک می‌کند تا به شکلی محترمانه و صمیمی به دیگران «نه» بگویید، بدون اینکه دوستی‌تان به خطر بیفتد یا به شما برای گفتن «نه» عذاب وجدان ایجاد شود.

کتاب راحت بگو نه

معرفی کتاب:

این اثر نمایشنامه‌ای، درباره گوزنی کوچک و مهربان است که دوست دارد به همه کمک کند اما چون نه گفتن به دیگران را بلد نیست، دچار مشکل می‌شود. شیلان صلاح کتاب “راحت بگو نه” را برای کودکان نوشته و به آن‌ها آموزش می‌دهد که می‌توانند در مواقع لزوم نه بگویند و بین خواسته‌های دیگران و توانایی‌های خود مرز بگذارند.

این نمایشنامه مناسب کودکان 3 تا 7 سال است و مربیان مهد کودک، معلمان مدارس ابتدایی و فعالان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توانند از آن برای اهداف آموزشی استفاده کنند.

کتاب اژدهایی که نمیتونست نه بگه

معرفی کتاب:

سیلوین زرزین (Sylvain Zorzin) در کتاب “اژدهایی که نمی‌تونست نه بگه” (The Dragon That Couldn’t Say No) با روایت داستانی جذاب و سرگرم کننده به کودکان می‌آموزد که همیشه هم درست نیست که به حرف بقیه گوش دهند. کودکان به شنیدن این داستان یاد می‌گیرند که در مواقعی که گوش کردن به حرف دیگران به آن‌ها آسیب می‌زند، می‌توانند «نه» بگویند.

این کتاب صوتی مناسب برای کودکان 3 تا 7 سال و والدینی که قصد دارند برای بچه‌هایشان قصه‌های آموزنده بگویند است.

کتاب گفتم نه

معرفی کتاب:

نوربرت و دوستانش عاشق پاستیل‌های رنگی هستند. یک روز معلمشان پیتزایی سرکلاس می‌آورد که روی آن پاستیل‌هایی با طعم ماهی چیده شده‌اند. او برای بچه‌ها اول جایزه و بعد تنبیه در نظر می‌گیرد تا همه یک تکه از آن را بخورند. ولی نوربرت با وجود همه‌ی فشارهای هم‌کلاسی‌هایش، قبول نمی‌کند حتی یک‌ذره هم امتحان کند.

در این کتاب، بچه‌ها با مطالعه، یاد می‌گیرند که گاهی اوقات “نه” گفتن در برابر فشارها و تغییر نظرات دیگران بهترین انتخاب است. نوربرت نشان می‌دهد که اراده و قاطعیت در تصمیم‌گیری می‌تواند در تقویت اعتماد به نفس کودکان مؤثر باشد.

سایر کتابهای مناسب برای آموختن به کودکان و نوجوانان برای نه گفتن

  • مهارت نه گفتن ویژه کودکان پیش دبستانی: نویسنده سعید بی نیاز
  • مجموعه آموزش مهارت های زندگی: نویسنده سعید بی نیاز
  • مهارت نه گفتن و اعتراض کردن: نویسنده اکرم سعید السادات منشادی
  • خرگوشک گاهی بگو نه: نویسنده هاوارد پینکو
  • کتاب هنر بالغانه نه گفتن: بگو نه و آسوده باش : نویسنده علی شمیسا
  • هنر نه گفتن: نویسنده دیمون زاهاریادس
  • مهارت ها و تکنیک های نه گفتن: تالیف الهه میرزایی و دکترعلیرضا احمدیان
  • پیشگیری از رفتار مخاطره آمیز در نوجوانان و جوانان(هنر نه گفتن)
  • بیاموزیم چگونه نه بگوییم: نویسنده ماریتزا مترسا
  • 250را ه برای گفتن نه: نویسنده دکتر سوزان نیومن
  • بهاره و نه گفتن خرگوش: نویسنده آمنه رمضانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

می خوای از جدیدترین اخبار و مقالات ما با خبر باشی؟

تو کانال تلگرام ما عضو شو!

پیشنهادهایی برای شما

مطالب  مرتبط