جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

digikala MAG

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین رشته ها برای مهاجرت کدام اند؟

هدف بسیاری از دانشجویانی که به دنبال دریافت ویزای تحصیلی در کشورهای خارجی هستند، مشغول به برنامه‌ریزی برای کار در همان کشور پس از اتمام تحصیلات خود می‌شوند. در این شرایط، یکی از نکات حیاتی که بر تصمیم دانشجوها تأثیر می‌گذارد، انتخاب رشته تحصیلی و میزان تقاضا و بازار کار برای آن رشته پس از فارغ التحصیلی است.

اکثر افرادی که به دنبال مهاجرت تحصیلی به کشورهای خارجی هستند، به دنبال دانشگاهی هستند که امکانات آموزشی عالی، اساتید با تجربه، فرصت‌های دریافت بورسیه، مدارک دانشگاهی معتبر و حتی امکان کار در حین تحصیلات را فراهم کند. در حال حاضر، کشورهای متعددی در سراسر جهان وجود دارند که افراد می‌توانند برای اخذ ویزای تحصیلی به آن‌ها اقدام کنند.

اما نکته مهم این است که باید یک رشته انتخاب کنید که بتوانید در ادامه مسیر تحصیلی‌تان در ایران، آن را تداوم دهید؛ در غیر این صورت، ممکن است مجبور باشید از ابتدا شروع به تحصیل کنید. بنابراین، یکی از عوامل مهمی که تصمیم‌گیری شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، رشته تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه خارجی‌تان نزد آن کشور است.

اگر بتوانید برای رشته مورد نظرتان در کشوری با امکانات تحصیلی مناسب اقدام کنید، این تنها بخشی از مسئله است. زیرا اگر هدف شما از مهاجرت تحصیلی، تصدی یک شغل مناسب، کسب درآمد و در نهایت دریافت اقامت دائم و تابعیت یک کشور باشد، باید شرایط شغلی و بازار کار آن کشور را نیز دقیق بررسی کنید.

رشته های مهندسی

شاخص های مهندسی، با شامل ده‌ها و گاهی صدها رشته و تخصص اصلی و زیرشاخه‌های آنها، به عنوان یکی از زمینه‌های بسیار پرتقاضا در جهان محسوب می‌شوند. رشته مهندسی به دلایل واضحی همیشه در سراسر جهان مورد تقاضا بوده و دوره‌های مهندسی با تنوع و جذابیت فراوانی در زمینه‌های مختلف ارائه می‌شوند.

مهندسی، با گستردگی شغلی در زمینه‌های مختلف همراه است و فراهم آوردن راهکارهای نوآورانه برای چالش‌ها و مسائل جهانی از جمله ویژگی‌های آن است. در ادامه، تعدادی از پرطرفدارترین رشته‌های مهندسی را معرفی می‌کنیم:

  1. مهندسی مکانیک:
  2. مهندسی برق:
  3. مهندسی کامپیوتر و نرم‌افزار:
  4. مهندسی عمران:
  5. مهندسی پزشکی:
  6. مهندسی هوافضا:
  7. مهندسی محیط‌زیست:
  8. مهندسی شیمی:
  9. مهندسی نفت:

این رشته‌ها تنها یک بخش از مهندسی هستند و هرکدام دارای زیرشاخه‌ها و تخصص‌های متعددی می‌باشند. انتخاب رشته بستگی به علاقه‌ها، توانمندی‌ها و تمایلات شما دارد.

رشته فناوری اطلاعات

رشته‌های علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات (IT) به دلیل دلایل بسیار زیاد، بهترین رشته‌ها و تخصص‌هایی هستند که می‌توان در خارج از کشور در آنها تحصیل کرد. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و نقش اساسی آن در هر شغل و حرفه، تمامی کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته، شاهد رشد بی‌حد و حصری در این دو رشته بوده‌اند و به همین دلیل فرصت‌های شغلی بسیار خوب و پردرآمدی در هر نقطه از جهان، به ویژه در کشورهای توسعه یافته برای تحصیل و اشتغال در این دو رشته وجود دارد. رشته‌های مرتبط با کدنویسی، برنامه‌نویسی و طراحی نرم‌افزار در شاخه علوم کامپیوتر می‌توانند آینده شغلی و تحصیلی بسیار درخشانی را در بر داشته باشند.

صنعت فناوری اطلاعات و IT، سریعترین صنعت در حال رشد در تقریباً همه جای دنیا است و دامنه شغلی آن بسیار گسترده و بدون محدودیت می‌باشد. برنامه‌های تحصیلات تکمیلی در IT که عمدتاً رشته‌های مربوط به نرم‌افزار و شبکه را پوشش داده، می‌توانند یک انتخاب عالی و بسیار هوشمندانه برای آینده تحصیلی و شغلی فرد باشند. بنابراین، مشاهده علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات در این لیست، اصلا جای تعجب ندارد. در واقع، هیچ صنعتی وجود ندارد که از فناوری‌های دیجیتال استفاده نکرده یا حداقل تحت تأثیر آن قرار نگیرد. علوم کامپیوتر بر برنامه‌نویسی و نرم‌افزار تمرکز دارد، در حالی که فناوری اطلاعات در مورد حفظ سیستم‌های کامپیوتری و ایجاد شبکه‌ها و پایگاه‌های داده متمرکز است.

برای تحصیل در این رشته‌ها، کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، آلمان، انگلیس، استرالیا، فرانسه، سوئیس، اسپانیا، هلند، دانمارک، چین و … از جمله بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توان در آنها به تحصیل در این رشته‌ها پردرخوستی مبنی بر بازنویسی متن انجام شد.

رشته های پزشکی و پرستاری

حضور کادر پزشکی و پرستاران در هر کشور جهان بسیار حیاتی است، به خصوص در دوران همه گیری کرونا که این نیاز به صورت چشمگیری اثبات شد. به همین دلیل، رشته‌های پزشکی و پرستاری همواره یکی از رشته‌هایی بوده‌اند که جذابیت بالایی برای تحصیل در خارج از کشور داشته‌اند. علاوه بر این، پیشرفت‌های چشمگیر در علوم پزشکی منجر به ایجاد دامنه وسیع‌تری از فرصت‌های تحصیلی و شغلی در این حوزه شده است.

رغم هزینه‌های بالای تحصیل در رشته‌ی پزشکی در خارج از کشور، این رشته یکی از گزینه‌های گران قیمت برای تحصیل است. اما آینده شغلی خوب و پردرآمدی دارد. بنابراین، می‌توان گفت که پزشکی و رشته‌های مرتبط با بهداشت و درمان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در خارج از کشور هستند. البته، هزینه‌ها و شرایط تحصیل در هر کشور ممکن است متفاوت باشند، بنابراین پیش از انتخاب مقصد تحصیلی، بهتر است با دقت و شفافیت بیشتری به بررسی شرایط و فرصت‌های موجود در هر کشور بپردازید.

رشته های معماری و شهر سازی

رشته معماری به دو شاخه داخلی و خارجی تقسیم می‌شود و دارای تخصص‌ها و برنامه‌های آموزشی متنوعی است. برای تحصیل در این رشته، کشورهایی مانند استرالیا، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، کانادا، ژاپن، آلمان، چین و هلند به عنوان بهترین کشورها شناخته می‌شوند.

تحصیل در رشته معماری نیازمند زمان و تفکر عمیق است و از جمله رشته‌های پرسخت برای تحصیل به حساب می‌آید. با این حال، پس از فارغ‌التحصیلی و ورود به بازار کار، پاداش زحمات و سختی‌های دوران تحصیل به شکل قابل توجهی در هر زمینه‌ای مشاهده می‌شود.

معماران، طراحان داخلی و برنامه‌ریزان شهری همیشه در توسعه املاک و مستغلات و نیز در برنامه‌های محلی هر کشور، به ویژه در کشورهای پیشرفته، مورد نیاز هستند. بنابراین، می‌توان گفت که رشته معماری یکی از رشته‌های پرتقاضا و مهم در سطح جهان است و فرصت‌های شغلی بسیاری را در این حوزه فراهم می‌کند.

رشته های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال به عنوان یکی از صنایع جوان و سریع‌الرشد در سطح جهان شناخته می‌شود. در چند دهه اخیر، این حوزه تخصصی توانسته است نظر بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک در همه زمینه‌های کاری را به خود جلب کند و هدف اصلی علم دیجیتال مارکتینگ، توسعه کسب و کار در فضای دیجیتالی، ارتباط هرچه بهتر با مشتریان و در نتیجه، افزایش فروش است. اگر برای خودتان در این مسیر برنامه‌ریزی مناسبی کنید و درست به سمت آن حرکت کنید، می‌توانید به راحتی به شغل و حرفه‌ای در بازاریابی دیجیتال دست یابید که سودآوری بسیاری را برای شما به همراه خواهد داشت.

با توجه به روند رشد روزافزون حوزه دیجیتال مارکتینگ، بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهان دوره‌های تخصصی در این زمینه مانند کارشناسی ارشد دیجیتال مارکتینگ، کارشناسی ارشد بازاریابی دیجیتال جهانی و کارشناسی ارشد مدیریت بین‌الملل با گرایش دیجیتال مارکتینگ را ارائه می‌دهند. اگر شما هم می‌خواهید تحصیلات تکمیلی خود را در این حوزه در خارج از کشور ادامه دهید، نباید نگران شروع کنید. به شرط داشتن شرایط اولیه، بهتر است پرونده تحصیلی خود را هر چه سریعتر ارسال کنید تا به یک آینده درخشان تحصیلی و شغلی در این حوزه دست یابید.

رشته های روانشناسی و روانپزشکی

بسیاری از دانشجویان به دنبال تحصیل در خارج از کشور در برخی از رشته‌های پرطرفدار زیرشاخه علوم انسانی مانند روانشناسی، جامعه‌شناسی و آموزش هستند. این علاقه به داشتن مدرک تحصیلی در این زمینه‌ها به دلیل ارتباط این مدارک با گواهینامه حرفه‌ای و فرصت کاری در سطح بین‌المللی است. مدارک روانشناسی و جامعه‌شناسی به خوبی تفکر انتقادی و توانایی‌های تحلیلی فرد و جامعه را تنظیم می‌کنند. در صورتی که به عنوان یک روانشناس یا جامعه‌شناس در کشوری تحصیل کنید و پس از تحصیل شروع به کار کنید، استعدادهای شما ممکن است در زمینه‌های مختلف دیگری مانند روانشناسی تجارت، مددکاری اجتماعی و روانشناسی تحقیقات بازار نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رشته حسابداری

اگر به دنبال تضمین موقعیت شغلی به عنوان یک حسابدار یا حسابرس هستید، باید بدانید که مدرک حسابداری دقیقاً آنچه شما به آن نیاز دارید است. امروزه، رشته حسابداری به یکی از پایدارترین و ارزشمندترین مشاغل در تمامی مقاصد تحصیلی و شغلی تبدیل شده است.

اگر علاقه مند به ارقام، ریاضیات و آمار هستید، می توانید در این رشته با آینده درخشان تحصیل کنید؛ زیرا وجود حسابداران ماهر برای هر شرکت و کسب و کاری، حتی کوچکترین آنها، ضروری و حیاتی است. در دوره تحصیلی حسابداری، تراکنش‌های مالی نیز توسط متخصصین در این رشته، تجزیه و تحلیل، پردازش و اندازه‌گیری می‌شوند. در واقع، آنان که روحیه تحلیل‌گری را در خود دارند و به اعداد، ارقام و ریاضیات علاقه‌مند هستند، بهتر است به مسیر شغلی حسابداری فکر کنند.

رشته حقوق و وکالت

رشته‌های مرتبط با حقوق و وکالت، که به عنوان معروف‌ترین شاخه در رشته‌های حقوقی شناخته می‌شوند، از جمله رشته‌های پرتقاضا و با درآمد بالا در هر کشوری به حساب می‌آیند. در این زمینه، تخصص‌های متنوعی نیز به دلیل رشد چشمگیری که داشته‌اند، شناخته شده‌اند.

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش دنیای کامپیوتر، با افزایش جرایم سایبری، حقوق سایبری به ویژه برای شرکت‌ها، افراد حقوقی و اشخاص مهم در هر حوزه، به یکی از تخصص‌های حقوقی پرتقاضا در کشورهای پیشرفته تبدیل شده است. در دنیای مدرن که حاکمیت قانون به عنوان یک هنجار حیاتی است، همواره زمینه‌ای برای متخصصان حقوقی وجود دارد تا در هدایت این دنیای پیچیده نقش برعهده بگیرند و به رسیدن افراد به حقوق و حقایق خود کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

می خوای از جدیدترین اخبار و مقالات ما با خبر باشی؟

تو کانال تلگرام ما عضو شو!

پیشنهادهایی برای شما

مطالب  مرتبط